Як і будь-який бізнес, приватні медичні заклади також стикаються з проблемою збільшення продажів та підвищення прибутковості. Частіше за все основними причинами є те, що керівник втягнутий в оперативне управління закладом і не має чіткого плану розвитку продажів та маркетингу; в закладі взагалі немає маркетолога або маркетинг відданий на аутсорсинг; відсутній контроль якості та ефективності роботи персоналу (лікарів, медсестер, адміністраторів) та маркетингових активностей. Те, що бізнес залишається на плаву, скоріше заслуга окремих співробітників, а не грамотно вибудуваної системи продажів.
Ефективний спосіб підвищення продажів в клініці чи медичному центрі – автоматизація медичного закладу та налаштування аналітики.
Під автоматизацією мається на увазі впровадження медичної інформаційної системи (МІС) з вбудованою CRM системою та можливістю формування аналітичної звітності, а також підключенням IP телефонії. Така система дозволяє вести базу пацієнтів, отримувати та аналізувати дані про продажі та ефективність маркетингових активностей, оцінювати прибутковість пацієнтів та ефективність роботи персоналу.
Багато клінік досі ведуть «ручний» облік своєї діяльності, вносячи дані в Excel і на їх основі формуючи звітність для керівництва. Підготовка таких звітів займає час, і такі звіти звичайно не відображають стан справ медичного закладу в реальному часі. Однак є і такі клініки, що автоматизували свою діяльність, однак не повною мірою використовують функціонал системи, не налаштували його під свої цілі та потреби чи автоматизували окремі процеси, залишивши решту поза увагою – тобто, не до кінця розуміють усі переваги та ефективність повної автоматизації медичного закладу.
Критерії ефективності медичної інформаційної системи
При оцінці автоматизації медичного закладу можна виділити 4 основні складові ефективності:
- Клінічну (медичну);
- Організаційну;
- Соціальну;
- Економічну.
Є також інші показники, наприклад, пов’язані зі стратегією чи формою власності, та ті, що не піддаються кількісному вимірюванню.
До критеріїв клінічної ефективності експерти відносять:
- Зменшення кількості помилок в роботі персоналу завдяки автоматизації операцій;
- Підвищення якості медичних послуг – лікар більше часу приділяє пацієнту, а не ручному заповненню документів;
- Відповідність лікування встановленим стандартам;
- Підвищення доступності медичної інформації персоналу;
Показники організаційної ефективності автоматизації медичного закладу включають:
- Скорочення витрат робочого часу персоналу на підготовку звітності, заповнення документів, проведення рутинних операцій (наприклад, запис на прийом, оформоення фінансових документів)
- Підвищення пропускної здатності медичного закладу;
- Скорочення часу очікування пацієнтів у черзі;
- Ведення електронної медичної картки (ЕМК) пацієнта,
- Автоматичне внесення результатів діагностичного обладнання в медичну інформаційну систему,
- Приведення у відповідність кваліфікаційних та технологічних можливостей підприємства та реальних потреб у послугах організації;
- Підвищення продуктивності праці персоналу;
- Оптимізація системи управління процесами.
Соціальна ефективність – досягнення певного соціального результату, наприклад, формування зворотнього зв’язку між медичним закладом та пацієнтом; формування позитивного іміджу медичного закладу та маркетингові ефекти, що підвищують рівень та спектр звернень пацієнтів; ріст конкурентоздатності, що впливає на підвищення самооцінки персоналу, включення мотиваційних механізмів до підвищення кваліфікації, формування зворотнього зв’язку на запити споживачів послуг.
Економічна ефективність
Оцінка економічної ефективності інформаційної системи виводиться на основі кількісного співставлення витрат та результатів. Як правило, оцінюється вартість володіння системою; економічний ефект від вкладених інвестицій, період окупності витрат на автоматизацію.
Однак варто пам’ятати, що метою таких інвестицій, як правило, не є отримання чистого прибутку. Вигоди можуть мати іншу форму, наприклад, економія коштів, скорочення собівартості послуг, оптимізація потоку пацієнтів, ефективне використання ресурсів (кабінетів, обладнання, витратних матеріалів), мінімізація помилок в роботі персоналу тощо.
Зростання доходу при використанні МІС відбувається за рахунок підвищення продуктивності лікарів, за рахунок раціоналізації витрат на матеріали, завдяки контролю розрахунків зі страховими компаніями, за рахунок можливості керівництва контролювати роботу медичного закладу в реальному часі.
До показників, які неможливо оцінити кількісно, але вони важливі для медичного закладу і є результатом впровадження МІС, відносять:
- Інформаційний комфорт в роботі персоналу;
- Відповідальне ставлення до прийняття управлінських рішень;
- Дехто з власників медичних закладів відмічає підвищення іміджу їх закладу серед клієнтів з впровадженням МІС;
- Підтримка стратегії за допомогою інформаційних технологій.
На ефективність автоматизації медичного закладу також впливає функціональність та технологічність медичної інформаційної системи:
- Повнота збору, обробки та аналізу інформації (в тому числі уникнення дублювання даних; ефективність зберігання даних);
- Простота та зручність експлуатації для користувачів; мінімізація періоду процесу навчання та консультування з розробником; дружній інтерфейс, контроль правильності введення інформації; наявність додаткових сервісів (календарі, нагадування, контроль часу);
- Інтеграція існуючих технічних, комунікаційних та програмних засобів в єдиний інформаційний простір;
- Мінімізація термінів встановлення, налаштування та сервісного обслуговування системи;
- Забезпечення інформаційної безпеки персональних даних, нормативних документів;
- Можливість розширення функціоналу, інтеграції з іншими системами.
Зважуючись на автоматизацію медичного закладу та оцінюючи інвестиції, пам’ятайте про ті вигоди, які ви отримаєте, коли система запрацює. Якщо ви щойно відкрили клініку, впровадження МІС буде розумним кроком, тому що вже на старті ви зможете правильно організувати роботу закладу і з перших днів діяльності тримати руку на пульсі і своєчасно коригувати курс розвитку.