Воєнні конфлікти зазвичай призводять до збільшення кількості поранених та тяжкохворих пацієнтів, що стає справжнім викликом для медичної сфери. Одним із основних завдань медичних закладів під час війни є надання екстреної медичної допомоги пораненим на фронті. Клініки забезпечують пацієнтам необхідний медичний огляд та процедури, медичні засоби та ліки, зокрема антибіотики, знеболюючі засоби та інші препарати. Крім цього, вони забезпечують медичну допомогу цивільному населенню, що страждає від наслідків воєнного конфлікту, зокрема надають допомогу при травмах, опіках, отруєннях та інших невідкладних станах.
Робота медичних закладів під час війни є надзвичайно важливою та складною задачею, яка вимагає від медичного персоналу високої кваліфікації, витривалості та мужності.
З ЯКИМИ ТРУДНОЩАМИ СТИКАЄТЬСЯ МЕДИЧНИЙ БІЗНЕС ПІД ЧАС ВІЙНИ
Повномасштабне вторгнення росії в Україну спричинило низку проблем для медичного бізнесу. Медичні заклади зіткнулися з
- скороченням персоналу через масовий виїзд людей за кордон;
- скорочення персоналу через виконання військового обов’язку на фронті чи волонтерства;
- нестачею ліків та витратних матеріалів через порушення логістики;
- ускладненням сервісного обслуговування спеціалізованої техніки через закриті кордони;
- закриттям клінік/філій у фронтових/прифронтових зонах;
- релокацією клінік у більш безпечні області країни.
Відповідно до міжнародного гуманітарного права медичний персонал та медичні заклади мають бути захищені від будь-яких нападів. Це означає, що військові не можуть атакувати лікарні та медперсонал. Однак росія весь час грубо порушує правила ведення війни і вчиняє воєнні злочини, атакуючи лікарні та цивільну критичну інфраструктуру, що несе додаткову небезпеку для діяльності лікарень. Приватні клініки взагалі ніяк не захищені і можуть стати мішенню для нападів. За наявними даними на листопад 2022 року російські окупанти пошкодили 1100 медичних закладів в Україні, 144 – зруйновані повністю.
Через масовані ракетні обстріли кожен медичний заклад самостійно шукав способи вирішити проблеми з графіками роботи під час повітряних тривог та відключень електрики, з генераторами, укриттями, способами зв’язку з клієнтами тощо. Особливий ризик і складність становили ті напрямки діяльності, що пов’язані з хірургічними втручаннями, оскільки потрібно було подбати про те, як убезпечити життя пацієнта під час проведення операції та після неї.
Війна також змінила запити та можливості клієнтів, і медичному бізнесу потрібно було швидко адаптуватися до цих змін.
Деякі клініки були змушені припинити роботу через обмежену доступність медичного персоналу, обладнання та лікарських засобів, через пошкодження чи руйнування будівлі закладу чи через окупацію території, де вони знаходились.
Деякі клініки продовжують роботу, опираючись на свою місію та цінності, в тісному співробітництві з місцевими органами влади, медичними організаціями та гуманітарними організаціями, які надають фінансову та іншу підтримку для забезпечення роботи.
Деякі клініки відкриваються і починають працювати якраз під час війни, незважаючи на ризики, а деякі релокуються за кордон і там продовжують роботу. Релокація клінік до інших країн може бути складним процесом, оскільки вимагає координації та значного фінансування. Однак цей метод дозволяє зберегти здоров’я та життя медичного персоналу та продовжувати надання медичної допомоги тим, хто її потребує.
ЯКІ ПЕРШОЧЕРГОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ В МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ПІД ЧАС ВІЙНИ
Для бізнесу важливо планувати свою діяльність. Однак війна – це той час, коли планувати щось на тривалі періоди неможливо, оскільки неможливо передбачити, якою ситуація буде завтра. Важливо переглянути внутрішні процеси, яким чином має функціонувати медичний заклад в час невизначеності та підвищеного ризику, планувати на короткі періоди та бути готовим до прийняття складних управлінських рішень в короткі терміни.
Вкрай важливо тримати руку на пульсі подій, мати повне розуміння того, що відбувається і які нагальні потреби виникають у бізнесу. Для ухвалення рішень в максимально короткий термін керівництву важливо залишатися в країні і переживати тривоги разом із персоналом, спільно вирішувати питання, бачити пацієнтів та спілкуватися з ними.
Першочергові завдання, що стоять перед клініками в час війни:
- Забезпечення безпечного доступу до клініки для поранених і хворих. Це може включати організацію транспорту для перевезення поранених до клініки, а також забезпечення безпеки персоналу клініки та пацієнтів. При можливості варто розглянути дистанційну роботу кол-центрів та надання онлайн консультацій пацієнтам.
- Надання першої допомоги та стабілізації стану поранених. Клініки повинні бути готові до надання невідкладної медичної допомоги, такої як зупинення кровотечі, та інших дій, що можуть врятувати життя людини.
- Організація надання медичної допомоги у складних умовах. Клініки повинні мати все необхідне для надання медичної допомоги в умовах недостатнього освітлення, відсутності електрики та води, ракетних обстрілів.
- Забезпечення ефективної комунікації з клієнтами – інформування про зміни в графіках прийому, пошук індивідуальних способів вирішення клієнтських питань, наприклад, врахування ситуації, коли клієнт розпочав лікування в Україні, але змушений був виїхати за кордон.
- Організація та координація роботи між клініками та іншими медичними установами. У воєнних конфліктах може бути необхідно організувати евакуацію пацієнтів до інших медичних установ. Клініки повинні бути готові до співпраці з іншими закладами, щоб забезпечити найкращу можливу медичну допомогу.
- Захист клініки від можливих нападів. Клініки повинні вжити заходи безпеки, такі як належний контроль доступу до клініки, встановлення охоронних систем та дотримання протоколів безпеки, щоб захистити персонал та пацієнтів від можливих загроз.
- Забезпечення належної документації та обліку наданої медичної допомоги. В подальшому це дасть можливість точно відтворити медичну інформацію про пацієнтів, а також може стати важливим доказом у справі про воєнні злочини. Для мережевих клінік, що мають філії по всій Україні та за кордоном, такий облік дає можливість отримувати інформацію про лікування пацієнта, в якому б місті він би не звернувся за допомогою.
- Підтримка психологічного здоров’я персоналу та пацієнтів. Війна безумовно стресова ситуація для персоналу та пацієнтів медичних закладів. Клініки повинні забезпечити належну психологічну підтримку та консультування для персоналу та пацієнтів.
Українські приватні медичні заклади загалом справляються з викликами воєнного часу та продовжують працювати.
Серед наших клієнтів є кілька клінік, які припинили роботу через окупацію території, де вони знаходились, або через руйнування будівлі медичного закладу. Більшість медичних закладів продовжують роботу та надають допомогу своїм клієнтам, деякі клініки відкривають філії в інших містах. Кілька медичних центрів тільки відкрились і починають роботу. Персонал навчений працювати в екстремальних умовах та вміє швидко реагувати на будь-яку ситуацію. Крім того, співробітники клінік поєднують роботу і волонтерство; клініки активно підтримують ЗСУ та благодійні фонди.
Наша компанія забезпечує технологічно-інформаційну підтримку медичним закладам, надаючи медичну інформаційну систему «ІМЕД» для обліку діяльності закладу та доступ до електронної системи «Електронне здоров’я».
Разом до Перемоги України!