За даними дослідження (опитування), проведеного компанією Еrnst&Young, п’ять основних статтей витрат приватних клінік та медичних центрів складають:
- розширення асортименту послуг (67%);
- підвищення операційної ефективності (67%);
- відкриття нових клінік (41%);
- маркетингові активності (37%);
- ІТ проекти (30%)
Розширення асортименту послуг. За даними респондентів, основна мета реалізації таких проектів – це прагнення надавати якомога більше медичних послуг (стаціонар, хірургія, реабілітаційні послуги, косметологія, телемедицина), враховуючи попит на них, з ціллю залучення нових та утримання існуючих пацієнтів.
Підвищення операційної ефективності. Серед факторів, що сприяють реалізації проектів у цій категорії, респонденти називають потребу в зміні підходів до управління персоналом, оптимізацію використання ресурсів та підвищення якості медичних послуг.
Відкриття нових клінік. В основному нові клініки відкривалися в рамках існуючої мережі. Найпопулярніший спосіб відкриття нової клініки – оренда приміщення та його обладнання за рахунок власних ресурсів, інші популярні способи – покупка існуючих медичних закладів та будівництво медзакладу «з нуля».
Маркетингові проекти. Основне завдання маркетингу – збільшення потоку пацієнтів та ріст частки пацієнтів, що здійснюють повторні візити до клініки. В рамках маркетингових проектів реалізовано: зміна каналів залучення пацієнтів, розробка систем лояльності, проведення акцій тощо.
ІТ проекти. Реалізовані ІТ проекти були направлені на зовнішню ІТ інфраструктуру в основному з метою поліпшення клієнтського сервісу та на внутрішню ІТ інфраструктуру, включаючи інформаційну систему (модернізація системи управління клінікою, централізація бази даних між клініками, створення data-центру тощо).
Для реалізації проектів у вищезазначених напрямках необхідно провести потужну аналітичну роботу з наявними даними в інформаційній системі клініки (CRM система, МІС). Якщо такої системи немає, варто подумати про її створення – вона може стати однією з ваших конкурентних переваг.
РІЗНИЦЯ МІЖ CRM ТА МЕДИЧНОЮ ІНФОРМАЦІЙНОЮ СИСТЕМОЮ (МІС)
Інколи до нас звертаються із запитом про суто CRM для медичної клініки, а не МІС. Для того, щоб визначитися, що краще вибрати для автоматизації медичного закладу – CRM чи медичну інформаційну систему, необхідно розібратися, чим відрізняються ці два поняття один від одного.
CRM ДЛЯ КЛІНІКИ
CRM система призначена для збільшення продажів шляхом збору інформації про клієнтів, оцінки ефективності каналів просування, оптимізації маркетингу. Для забезпечення високої якості клієнтського сервісу без CRM системи в медичному центрі також не обійтися.
CRM система дозволяє об’єднати клієнтів клініки в окремі сегменти та вести з ними індивідуалізовану комунікацію – інформувати про знижки та акції на ті послуги, якими вони цікавилися, надсилати інформацію про нові методи лікування, актуальні саме для того чи іншого сегменту тощо. Тобто, медична CRM система допомагає підтримувати зв’язок з клієнтами, формувати їх лояльність та сприяти повторним продажам медичних послуг.
Як правило, CRM система для медичного центру інтегрується з іншими інформаційними системами, оскільки можливостей однієї CRM не достатньо для управління медичним закладом в цілому.
МІС – МЕДИЧНА ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА
Головна мета медичної інформаційної системи (МІС) – організувати увесь процес роботи з клієнтом від запису на прийом, проведення прийому до оплати за надані медичні послуги та загалом процес управління медичним закладом.
МІС для клініки – це незамінний інструмент для роботи:
- адміністратора (запис на прийом, ведення графіку прийому лікарів),
- лікаря (шаблони заключень, доступ до результатів попередніх обстежень та лабораторних досліджень),
- медичної сестри (облік проведення маніпуляцій),
- касира (проведення грошових операцій),
- бухгалтера (ведення бухгалтерського обліку, нарахування заробітної плати),
- економіста (управління закупівлями, ведення складського обліку, ведення обліку лікарських засобів, обладнання);
- керівника (фінансова та управлінська звітність, управління персоналом, аналітична звітність).
Автоматизація процесу збору та обробки інформації завдяки медичній системі дає можливість економити робочий час персоналу, виконувати більше завдань та підвищувати продуктивність.
Оскільки облік ведеться в єдиній системі, можна відмовитися від паперового документообігу – у кожного працівника є доступ до потрібної йому інформації. Права доступу до тих чи інших розділів медичної інформаційної системи надаються співробітнику відповідно до тих обов’язків, які він виконує у клініці. Як правило, доступ до фінансової інформації обмежується відділом бухгалтерії та керівництвом.
Можливості для маркетингу в МІС для приватної клініки можуть бути дещо обмежені (залежить від МІС), і для реалізації маркетингових активностей може додатково знадобитися CRM система.
МІС ІЗ ВБУДОВАНОЮ CRM СИСТЕМОЮ
Є медичні інформаційні системи, які вже мають вбудовану CRM систему, наприклад, медична програма ІМЕД. Такі комплексні системи «2 в 1» – оптимальне рішення для клініки, адже, з одного боку, ви будете управляти відносинами з клієнтами та партнерами (наприклад, страховими компаніями), керувати маркетингом, оцінювати ефективність каналів просування, а з іншого боку – керувати бізнес процесами клініки, управляти персоналом (наприклад, відстежувати ефективність роботи лікарів, розраховувати заробітну плату з бонусами і відсотками), відстежувати завантаженість кабінетів та обладнання, аналізувати рентабельність тих чи інших напрямків діяльності, на основі даних МІС планувати подальші кроки з розвитку вашого медичного бізнесу тощо.
Отже, МІС із вбудованою CRM системою вирішує завдання в кількох напрямках:
- комунікація з клієнтами: персоніфікований облік, відправка смс та імейл повідомлень, розсилка листів про акції та спеціальні пропозиції;
- автоматизація процесів обслуговування клієнтів: запис на прийом, зберігання заключень, результатів обстежень та досліджень в електронній медичній карті, зберігання історії замовлень клієнта; відправлення результатів лабораторних досліджень на електронну пошту клієнта;
- аналітика для прийняття рішень: стосовно розширення чи скорочення спектру послуг, маркетингових активностей, звільнення чи найму персоналу, відкриття нових філіалів.
Медична інформаційна система, в якій вже реалізовано функціонал CRM, дає можливість оптимізувати фінансові витрати на програмне забезпечення.