Поняття сервіс-дизайну не нове, однак не всі ринки поспішають із застосуванням цієї методології для кращого розуміння шляху клієнта у його рішенні купити товар чи послугу.
Методологія сервіс-дизайну базується на 5 основних принципах:
- Клієнтоцентричність – справжня, а не декларована;
- Співтворчість – залученість у проект всіх зацікавлених сторін;
- Етапність – погляд на сервіс як на серію етапів, які проходить клієнт у взаємодії з компанією;
- Наглядність – візуалізація сервісу у вигляді фізичних артефактів; створення швидких прототипів і отримання зворотного зав’язку;
- Цілісність – врахування всього контексту використання сервісу.
ЧИМ КОРИСНА МОДЕЛЬ СЕРВІС-ДИЗАЙНУ МЕДИЧНОМУ БІЗНЕСУ
Сервіс-дизайн дозволяє бути в постійному контакті з клієнтом і отримувати від нього зворотний зв’язок, рухаючись маленькими кроками при впровадженні сервісів та послуг. Це незамінний інструмент для клінік, що дозволяє краще відчувати і розуміти реальний шлях клієнта при прийнятті рішення «купити», «рекомендувати», «шукати далі».
Беручись за якесь завдання, слід розуміти, чи цінним, важливим це буде для клієнта.
ЯК ПРАЦЮЄ СЕРВІС-ДИЗАЙН
- Сервіс-дизайн починається з формулювання бізнес-завдання, наприклад, «Як підвищити конверсію на сайті», «Як змінити поведінку клієнта», «Як витрачати менше на залучення клієнтів», «Як зробити людей нашими постійними клієнтами»;
- Збирається команда учасників із різних відділів.
- Команда переформульовує завдання з позиції клієнта, наприклад, не «як підвищити конверсію», а «як допомогти людині зробити усвідомлений вибір». Після цього створюється набір гіпотез про те, як клієнт вирішує цю проблему зараз, і про його шлях від моменту виникнення проблеми до її вирішення. В процесі обговорення гіпотез основне завдання – зрозуміти, що відомо, що невідомо і які відповіді допоможуть у вирішення завдання.
- Перший клієнтоцентричний етап – проведення дослідження. Учасники команди спостерігають за клієнтами в процесі вибору та покупки послуги, проводять глибині інтерв’ю з метою вияснити більше про процес споживання. Таким чином команда отримує реальне уявлення про те, як клієнт користується сервісом, які у нього завдання та як він їх вирішує. Другий етап – виявлення персон. В клієнтських історіях буде багато схожого, і на основі цієї інформації можна виділити кілька персон – типів споживачів, схожих з точки зору мотивації та поведінки. Після виявлення персон, команда уточнює їх клієнтський шлях і розуміє відмінності процесів прийняття рішень про покупку та використання продукту чи сервісу у різних персон. На клієнтському шляху виявляємо «моменти істини», наприклад, ті, в яких клієнту потрібна порада, підказка, моменти, де клієнт оцінює якість сервісу чи приймає рішення про покупку.
- Генерація ідей. На цьому етапі генеруються ідеї, як можна допомогти клієнту пройти «момент істини». Всі ідеї втілюються в прості прототипи (макет чи ескіз на папері, сценарій розмови) і демонструються клієнтам, що є представниками виявлених типів. На основі отриманого зворотного зв’язку ідеї, які не знайшли відгуку, відсіюються, а ті, що дійсно потрібні клієнтам, втілюються в життя.
Така модель дозволяє економити ресурси і пропонувати клієнтам тільки необхідні послуги та сервіси. Завдяки сервіс-дизайну ви зможете впровадити чи поліпшити ті бізнес-процеси, які забезпечать вашим клієнтам комфортне перебування в клініці – ставлення персоналу до клієнтів («адміністратор звернувся до мене на ім’я», «медсестра пам’ятає попередні маніпуляції та цікавиться моїми результатами», «лікар пам’ятає мої попередні скарги»); зручна зона очікування; щира турбота про клієнта та бажання допомогти пацієнту стати здоровим.
В управлінні відносинами з клієнтами допомагає CRM-система для клініки: в ній ви фіксуєте всі взаємодії з відвідувачами вашої клініки, інформацію про них. CRM – джерело тих даних, які можуть стати основою сервіс-дизайну.